Er Facebook den gamle tanten vi aldri vil besøke?

Den siste tiden har det vært mye snakk om at Facebook vil møte sin dommedag. Etter min mening er dette gammelt nytt, da de snakket om dette tidlig i fjor, 2013. Men nå skal det visst virkelig skje; Facebook har for godt startet sin nedgangskarriere. Dette er en link fra desember i fjor.

Kjapp fakta for de som fortsatt ikke er oppdatert:
Facebook kom til live på tidlig 2000-tallet, og er opprettet av studenter, deriblant Mark Zuckerbergog var ment til bruk i skolen av studenter og ansatte. Allerede i januar 2009, var det registrert 150 000 norske brukere, av 600 millioner aktive brukere!

Jeg har nå lest flere artikler om hvordan Facebook ikke lenger er kult og at nye medier overtar. Selvfølgelig gjør det det! Det er sånn vi lever. Vi lever av å følge med på hva som er nytt, og være den første til å prøve noe. Og sånn har det alltid vært – bare i forskjellige former. Dette er heller ikke krise for meg. Jeg oppdaget selv at Facebook begynte å bli fryktelig kjedelig for en stund tilbake. Men, som den digitale ungdommen jeg er, så klarer jeg heller ikke la være å sjekke innom – HVER BIDIGE DAG. Er det mulig? Dette har jeg spurt meg selv om flere ganger. Til tross for at jeg syns selve siden er blitt kjedelig, så må jeg sjekke. Statuser er nok sjeldent jeg skriver, men noen bilder blir det til tider. Også er det jo for å opprettholde litt kontakt med de du ikke lenger bor i nærheten av osv.
Men hvorfor blir det kjedelig? Er man lei de samme gamle folka, eller designet på siden? Om man bytter design kan det jo fort virke forvirrende og vanskelig for de som ikke tilvennes ting så fort. Personlig så ble jeg så lei Facebook for noen uker siden at jeg rømte til Twitter. Ikke det at det ga meg noe særlig input, da disse er ganske like.  

Instagram og Snapchat er også daglige rutiner, noe jeg flaut må innrømme (jeg lurer på hvor mitt ordentlig liv ble av?). Visste du, at Instagram faktisk er et produkt under Facebook?

I og med at vi stadig logger inn på nye medier vil de gamle mediene stadig bli skyvd lengre bak i køen. Spesielt de unge menneskene som kommer som «nye på nettbanen» vil gå først på det som er nytt. Og siden vi som er unge utvikler oss i mediehverdagen, så må også de som er eldre gjøre det. Og da kommer foreldre og besteforeldre etter, og ja, nettopp – logger seg inn på Facebook! Dette er jo ikke noe mysterium, de vil tross alt prøve å følge med på ting de også, og Facebook er jo ikke så fryktelig avansert etter du har brukt litt tid på å forstå det. Så da kan de jo følge med på barn og barnebarn.
Og da er det ofte slik at tenåringer o.l. ikke synes det er så kult når hele familien ser alt de gjør, de vil tross alt bare være kule. Så sakte men sikkert trekker de vekk fra Facebook og over til nye sosiale medier.
Jeg selv hadde et indre håp om at mamma ikke skulle på Facebook da jeg gikk på ungdomsskolen. Men etter hvert som jeg ble eldre så var ikke tanken på det så ille. Så det året jeg fylte 18, kom mamma på Facebook og jeg godtok venneforespørselen. Det er til tider noen flaue kommentarer, men det får man leve med.

For min egen del så viste Facebook seg å være en grei ting, da jeg i høst plutselig fikk kontakt med min biologiske far, som jeg aldri har snakket med. Så man vet jo aldri hva man kan finne!

Så, hva skal bedriftene/virksomhetene rundt forbi gjøre for å henvende seg til de unge? De må fortsatt holde sine standarder, men passe på å holde oppe «det lille ekstra». Bedrifter burde fortsatt bruke Facebook til reklame, gjennom da f.eks. konkurranser slik som de gjør nå. konkurransene gjør noe ekstra hos publikum, de føler de kan delta på en helt annen måte. Kanskje komme med noen designendringer til tider, men ikke noe stor, da igjen kan det hende de mister det eldre publikum. Ikke alle mener at «forandring fryder»… Brukerne er de viktigste! Gi dem god service, gi dem oppmerksomhet og ikke la dem bare være et tall på statistikken, da blir de fleste fornøyde. Men bedriftene burde ha en hånd innenfor flere sosiale medier, for å få flest tilhengere.

 

A-M

2 kommentarer om “Er Facebook den gamle tanten vi aldri vil besøke?

  1. Helt enig med deg i at brukerne er de viktigste! Dette er noe bedrifter virkelig bør ha i tankene når de skal bruke sosiale medier, mener jeg. Dessuten synes jeg bedrifter skal tørre å «senke seg til vårt nivå», ikke tro eller fremstå som om de er større og/eller mektigere enn oss. Jeg tror de kan vinne mye på å være uprofesjonelle, slik som Haenlein og Kaplan foreslår i «Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media» (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0007681309001232). Om de tørr dette tror jeg de i mye større grad vil lykkes i å få oppmerksomhet og innspill fra forbrukerne, pga. at de på en måte blir en del av «gjengen». I tillegg er man jo vant til at bedrifter bruker et offisielt og kanskje noen ganger stivt språk og følger noen spesielle normer og regler for hva de publiserer osv., dette er også et mønster de kan vinne mye på å bryte!

  2. Fin overskrift, som gir en morsom vinkling på innlegget. Fint at du gir en kjapp innføring i hvordan Facebook kom til livet. Vi lever av å teste nye ting, men det er jo ingen tvil om at noen medier klarer å holde på brukere, selv om det kommer nye ting på markedet. Jeg har selv tenk for meg selv at Facebook er utrolig kjedelig, men som du sier så klarer man jo ikke la være å sjekke det, HVER ENESTE DAG. Viktig poeng som du presenterer, man bruker Facebook til å holde kontakten med gamle kjente og fraflytta venner.

    Som du nevner så er Instagram et produkt under Facebook, men det er ikke så veldig mange månedene siden Facebook kjøpte Instagram for fryktelig mye penger. Uten tvil veldig gøy for foreldre og besteforeldre å følge med på barnebarn som legger ut nye bilder annenhver dag. Utrolig kult at du kom i kontakt med din biologiske far nettopp via Facebook. Veldig bra avslutningssettning om at bedrifter hele tiden må følge med på sosiale medier.

    Stå på! Bra skrevet 🙂

Legg igjen en kommentar