Nettmedienes potensialer

I dag trenger man ikke gå utenfor døren for å hente avisen. I dag kan du ta opp smarttelefonen din og lese avisen på sengekanten før du står opp. Hva er vel bedre enn det?

Jeg har hatt en mening om at det er jo kjekt å kunne kikke igjennom Facebook, mail og nyheter om morgenen mens søvnen forlater øynene (i og med at jeg er et perfekt eksempel på et B-menneske, som alltid syns sengen er best om morgenen). Men derimot min kjære samboer er ikke helt enig i at iPhonen er første prioritet om morgenen. Så det faller meg inn nok en gang: jeg bruker mobilen hele tiden. Jeg er ikke stolt av det.

Så, om du heller er den som faktisk sitter med en kopp te/kaffe om morgenen og leser papiravisen før jobb/skole e.l., da vil jeg si jeg beundrer deg. Mest pga. at du har tid til slik om morgenen, men også fordi du er er trofast tilhenger av journalistikken.

Jeg har aldri vært en trofast leser av papiravisen, men derimot nettavisen leste jeg så og si hver dag når jeg studerte Medier og Kommunikasjon på VGS. Da var det gøy å lese nyheter. Men på siste året blei jeg av en eller annen grunn lei av å lese aviser. Jeg fikk nok, og det sa stopp. Jeg har spurt meg selv flere ganger om hvorfor det ble slik, og jeg kom flere ganger frem til at jeg følte at nyhetene/avisdesignet bare var det samme hver gang. De ble en klisje, og egentlig aldri noe nytt. Så nå skal det mye til om jeg gidder å bla meg inn på nyheter. Det syns jeg i grunn er synd, at jeg helt har mistet tråden i journalistikken. Jeg likte den så godt før.

Så da vil jeg kikke på hva avisene har å tilby, og kanskje komme frem til en effektiv måte for meg å gjenvinne min interesse for journalistikkens verk.

Ikke bare har nettavisene delingsknapper og tilbakemeldingsfunksjoner som jeg snakket om i forrige innlegg, nettavisene har også egne sider på Facebook, Twitter etc. Da kan du gjøre det så enkelt som jeg har gjort; gå inn og like siden deres, og dermed trenger du ikke gjøre stort mer. Da dukker det flere ganger om dagen opp oppdateringer på skjermen din, og man kan til og med få varsler om det.

Screenshot av min iPhone

Screenshot av min iPhone

Jeg har gjort noen forsøk på å henge med på alt sammen, ved å benytte avisenes kjekke funksjoner som oppdateringer i newsfeeden på Facebook, varsler slik som vist over o.l. Men, jeg blar oftest forbi og irriterer meg over at de fyller hele skjermen min.

Så da tenker jeg, hva skal til for at jeg skal lese avisene på nett igjen?

Misforstå meg rett: jeg synes metoden de er inne på med sosiale medier absolutt er veien å gå, når jeg ser andre folk rundt meg og hvor opprømte de blir når de deltar i medienes debatt, men de må passe på så det ikke blir for mye. Noe som dessverre har skjedd i mitt tilfelle. Nettavisene har egentlig blitt flinke til å holde på leserne sine (hvis man ser bort i fra meg, for jeg har en uklar diagnose når det kommer til journalistikken).

Derimot noe jeg syns virker veldig vellykket fra nyhetsredasjonene sin side, er hvordan de oppfordrer leserne til å bruke Twitter når de leser media. Avisene har sine egne sider her også, og i tillegg har de den berømte hashtaggen #, som de vil at leserne skal bruke når de deler innlegg.

Screenshot av noen statuser jeg fikk opp via min Twittetkonto.

Screenshot av noen statuser jeg fikk opp via min Twittetkonto.

Så derfor laget jeg meg nylig Twitterkonto, i håp om at jeg blir bitt av basillen og blir engasjert i hashtaggnyhetene!

For meg så spiller reklame også inn en god del. Selvfølgelig er jeg klar over at nettavisene må finansieres. Men, jeg er opptatt av detaljer, så plasseringen reklamen har mye å si for meg. VG og Dagbladet synes jeg promoterer seg selv i for stor grad til at jeg synes det er komfortabelt. Reklamene de har på sidene sine synes jeg dessverre også kan bomme litt med designopplegget til tider. Nettavisen derimot synes jeg er mer avbalansert og har falt litt mer i min smak i det siste.
Dette er forsåvidt nettsidene deres sett fra en PC.

På mobilappene, som jeg bruker mest for tiden så synes jeg Dagbladet har det stilrent og fint. VG og Nettavisen har en god andreplass. Et eksempel på små detaljer er funksjonen man ofte har på bunnen av avisen «Ta meg til toppen», så man faktisk slipper å bla helt opp igjen, for de som er litt late.
Det er også veldig bra at om man skulle ønske det, så har man også webutgaven tilgjengelig om appen ikke faller i smak.

Og helt til slutt, en avis jeg mener virkelig har sansen for er lokalavisen hjemme i Telemark: TA.
ta.no er kanskje ikke like moderne o.l. som de andre nettavisene, men appen deres er helt fantastisk. Der har du muligheten til å velge akkurat hvilken type lesning du vil ha. Og de fokuserer veldig på eAvis, noe som er veldig pent å se på designmessig. eAvisen vil være mer brukervennlig for f.eks. de eldre som synes overgangen fra papir til app blir for stor. Den er også bra med tanke på hvor mye vi bruker nettbrett.

Screenshot av TA-appen 07.05.2014

Screenshot av TA-appen 07.05.2014

Screenshot av TA-appen 07.05.2014

Screenshot av TA-appen 07.05.2014

Vanlig nettavis vil jeg si blir for de som ofte er på farten, vil ha med seg nyhetene raskt. De fleste unge ser også ut til å falle for den vanlige appversjonen. Særlig pent designmessig er jo ikke de vanlige, i forhold til vår kjære papiravis som jeg er mest glad i. Så derfor har jeg falt for eAvisen. Den gir en mer avslappet leseropplevelse.

Så nyhetsredaksjonene må fortsette å holde fast på hva de allerede har, men samtidig se framover, steg for steg. Vi må ikke glemme at vi vil ha med oss alle i hele samfunnet inn i vår nye mediehverdag.

Videre lesning og bakgrunnsstoff på bakgrunn av dette innlegget finner du her:

Og pensumsartiklene til Palmer og Parasie/Dagiral.

 


A-M

Legg igjen en kommentar

