25 år med World Wide Web, hvordan blir fremtiden herfra?

Den 12 mars i år, 2014, var det 25-års jubileum for vår fantastiske venn, vårt leksikon, vår hobby, vårt alt: nemlig Internett – eller The World Wide Web som det opprinnelig fikk navnet.

I den anledning ble det opprettet en jubileumsside, der oppfinneren av World Wide Web, Tim Berners-Lee forteller om hva som har skjedd siden oppfinnelsen og hvor viktig Internett har blitt for oss. Han illustrerer i denne videoen dette ved å be seerne forestille seg hvordan det hadde vært om Internettet ble slått av. Jeg klarer ikke helt se for meg dette – da jeg lurer på hvor mange forvirrede fjes og uttrykk man hadde møtt på gaten eller lignende – rett og slett pga. de ikke hadde visst hva de skulle ta seg til.

Tim Berners-Lee tar opp tre svært interessant spørsmål:

  • How do we connect the nearly two-thirds of the planet who can’t yet access the Web?
  • Who has the right to collect and use our personal data, for what purpose and under what rules?
  • How do we create a high-performance open architecture that will run on any device, rather than fall back into proprietary alternatives?

Av disse så vil jeg gå nærmere inn på de to første, da jeg synes det tredje kommer så langt frem i vår utvikling at jeg ikke ser på det som viktig før vi har gjort alt annet helt klart: vi må starte fra scratch.

Det er rart å tenke på at her sitter jeg, bruker Internett gjennom hele dagen, for å snakke med venner, lese nyheter og for å gjennomføre mine studier. Vi vil at det skal være en menneskerett. Mens 2/3 av befolkningen i verden ikke har tilgang til det – og det fins nok kanskje folk som ikke har den fjerneste anelse om hva World Wide Web er. Derfor synes jeg det er riktig å spørre hvordan vi skal få resten av befolkningen på nett, men vi må ikke starte her, vi må starte mye lenger bak i revolusjonen. Vi må finne svar på løsninger for fattigdommen som er i verden. Folk må ha rent vann, medisiner og først og fremst få et godt fysisk liv. Videre må alle få retten til skolegang, hvem trenger vel Internett om man ikke kan lese? For å kunne forstå må man ha kunnskap. Og kunnskap finner man ikke tilfeldigvis liggende rundt. I tillegg mener jeg at vi må konsentrere oss om selve jorden, vi må passe på den så den varer lenge nok til at alle kan ha glede av den. Regnskogen må tas vare på, og ikke minst, det jeg brenner mest for; dyrevelferd. Vi må ikke glemme de som faktisk lever før vi tenker på den digitale verden. Når vi har kommet så langt at vi har kommet til en løsning på det som virkelig er viktig, så må man få inkludert alle i vår fantastiske digitale verden, for den kan virkelig være fantastisk!
Dette ble jo litt om utfordringer som ikke kun handler om web, men jeg vil påstå man må starte i riktig ende for å få noe til.

Internett har ingen grenser, og kun kreativiteten setter grenser, nesten. 

Så, når alle er på Internett, hva gjør vi da? Hvordan takler vi utfordringene det byr på? For det vil være utfordringer.
Når vi har flere brukere har vi flere utfordringer. Utfordringer som nettmobbing, spillavhengighet og kriminalitet på nett blir ikke mindre ved en større folkemengde. Dette er også mindre, men like viktige temaer man må finne løsninger på før vi utvider. Selvfølgelig har alle rett på det samme, altså tilgang til Internett, men når folk først sitter uten WWW og ikke har kjennskap til det, så kan man bruke litt ekstra tid på problemløsninger før de får det, tenker jeg.

Når det kommer til å gjøre ulovlige ting på nett, så vil det også komme overvåkninger som f.eks. DLD etc. for å stoppe dette. Det er hevded at det er til vårt beste og for vår trygghet at vi sakte men sikkert blir mer og mer overvåket. Vi skal være beskyttet fra alt fra virus, pedofile til terrorister. Men, jeg har blandede følelser om dette. Jeg vil da ikke overvåkes når jeg ikke gjør noe galt, jeg føler meg rett og slett krenket og det strider mot menneskerettighetene. Hvorfor skal alle se hva jeg gjør?
Så derfor føler jeg meg foreløpig litt lettet når jeg leste dette på:

«EU-domstolen har kjent datalagringsdirektivet (DLD) ugyldig. Dermed plikter ikke lenger Norge å innføre det.
Kan avløre detaljer om oss 

– Avgjørelsen sier tydelig at direktivet er et alvorlig inngrep i den enkeltes privatliv og kan avsløre detaljerte opplysninger om vårt privatliv, som for eksempel hva vi gjør, hvem vi omgås og hvor vi befinner oss. I tillegg kan den omfattende lagringen av tele- og internettdata gi folk en følelse av å være kontinuerlig overvåket, sier direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.»
Les mer om dette her.

For at WWW skal være brukervennlig må vi som brukere føle oss trygge. I tillegg kommer vi inn på debatten om Net Neutrality. Vet du ikke hva Net Neutrality er? Ta en kikke på denne siden her, den er enkel og gir en god forklaring.

Det handler altså nok en gang om penger. Det gjør det alltid. Jeg som bruker, og spesielt da med tanke på at jeg er student, akter ikke å betale enda mer enn jeg allerede gjør! Jeg betaler for å koble meg opp til Internett, og for f.eks. Spotify og Netflix. Men at jeg i tillegg skal begynne å betale for å få tilgang til forskjellige sider og at det skal gå noen få sekunder raskere enn hos andre leverandører – nei takk!

Videre lesning:

Legg igjen en kommentar

