Skal det være kvantitet eller kvalitet?

I Aftenposten 13. februar skrev frilansjournalist Fredrik Drevon denne kronikken der han tar et oppgjør med nettjournalistikken og mener mediene banaliseres. Han skriver med humoristisk stil og bruker mye hyperbol (overdrivelse) som gjør kronikken morsom og enkel å lese.
Mens jeg leser gjennom kronikken ser jeg for meg flere nyhetssaker som jeg har lest tidligere, og det gir mening. Men likevel, er det så simpelt? Svekkes journalistikken av dette? Her er det nok blandede meninger. For noen vil nok mene det blir for enkelt og kjedelig. Men nyhetene i dag baserer seg tross alt på hva leserne finner interessant. Dette er hva de vil lese om, og de vil ha nyhetene kjapt og enkelt, og de fleste gidder ikke ta seg tid til å sitte i «evigheter» å lese en artikkel.

I og med at vi har hypertekst på nettmedier, som nevnt i tidligere innlegg så gjør det det enklere for oss lesere å holde oss oppdaterte på saker, og kan dermed lett finne fram til mer info om vi har behov for det. I en papiravis vil det være noe helt annet, der vi trenger all infoen der og da for at det hele skal stå sammen i en kontekst.

Screenshot av Nettavisen 10.05.2014

Overskriftene har mye og si om vi vil lese en sak, og vi vil helst allerede på forsiden av en nettavis vite hva de forskjellige sakene handler om. En god og enkel overskrift, helst en som refererer til pathos (følelser), fører til at vi klikker oss inn på saken. Og det er klikkene som er viktige for avisene. Flere klikk fører til at de tjener mer penger på annonsene, som er deres største inntektskilde. Klikk, klikk, kachiiing! $

Personlig er nok mitt litt turbulente forhold til nettjournalistikken, som jeg nevnte på tidligere, litt grunnet slike overfladiske overskrifter som vi ser daglig i nettavisene. Ja, du får greie på hva saken handler om, men jeg  er likevel mest fan av de litt pirrende overskriftene der du blir så nysgjerrig på hva saken handler om, at du må klikke deg inn på den.
Disse forekommer selvfølgelig de også, men heller sjeldent. 

Denne artikkelen fra Nettavisen var ikke særlig interessant for meg å lese når jeg først trykket på den, men ut ifra overskriften kunne den ikke fortelle meg hva den handlet om, og jeg gikk dermed inn å kikket. Ulikt fra der alt står i overskriften og jeg bare blar forbi, fordi da har jeg blitt litt oppdatert om hva som skjer, uten å egentlig lese saken.  Kjedelig eksempel; men som sagt – jeg synes det fins få gode overskrifter daglig.

Jeg synes stadig nettjournalistikken blir mer og mer «vannet ut» grunnet av at den oftest baseres på kvantitet, men jeg sitter her med fingrene krysset og håper på at snart blir det mer fyldig og kvalitetsjournalistikk.

De fleste av oss vil ha ting gratis, og dette gjelder selvfølgelig også aviser, men mon tro om kvaliteten øker etterhvert hvis folk begynner å abonnere på nettavis?

 

A-M

Legg igjen en kommentar

