Hvordan vet du at det jeg skriver nå er sant?

«En bedre bør bærer man ikke på web, enn en solid sekk med skepsis» (Hannemyr, Gisle 2005: s. 72) Dette synes jeg beskriver et generelt godt råd til alle som er på nett i dag. Og i morgen. Og fremover.

Forskning.no hadde nemlig et oppslag 23. mars om at det er mange brukere som ikke er særlig kildekritiske til sosiale medier. Dette fikk meg til å tenke. Nå har jeg reflektert i mange innlegg, og i siste innlegg nevnte jeg på at kunnskapsnivået vårt kanskje synker på grunn av overfladiske overskrifter i avisene. Men, hva med kunnskapsnivået til dem som ikke er kildekritiske? Jeg tror vi er blitt ganske naive den dag i dag, i 2014. Ja, vi hører om mye fælt og grusomt på nyhetene. Men det er vel få av oss som faktisk tenker at «det kan skje meg»?
Når du logger inn på Facebook hos medstudenten du akkurat har blitt kjent med nå på starten av semesteret, tenker du over at han har ganske enkel tilgang til passordet ditt? For dette lagres ofte i historikken. Tenker du over at lenge savnet tante Berit fra Tyskland plutselig dukket mystisk opp i Maldivene og lurer på om du kan spandere flybilletten hjem til Norge? På sistnevnte burde det ringe noen bjeller. Vi har mange former for juks og fanteri på Internett i dag, og det er kun en gylden portal for alle de som vil lure deg. De blir stadig flinkere og alt ser stadig mer ekte ut.

Som Gisle Hannemyr skriver i sin bok Internett, 2005: «Internett ser ut til å være det perfekte medium for konstruerte virkeligheter – et sted der det koster svært lite å fabrikkere et persongalleri med identiteter, roller, institusjoner og endog begivenheter som ikke finnes noe annet sted enn på Internett.»

Når jeg gikk på barneskolen så husker jeg at det hang en stor plakat på veggen der de stasjonære pc’ene på biblioteket stod. Den handlet om hvordan du måtte være forsiktig på nett, og ikke stole på f.eks. fremmede. Jeg husker godt tegningene og et par av huskelappene, men ikke eksakt utgiveren. Etter å ha søkt litt rundt tror jeg faktisk jeg fant rette utgiveren. Riktignok har den endret seg litt siden jeg var liten, men det går ut på det samme: å lære barn nettvett. Så denne synes jeg er veldig søt og grei.
Jeg synes det er bra å oppdatere barn tidligst mulig på eventuelle farer som kan oppstå på nett, om alt fra virus til fremmede menn som ber deg hjem på saft og boller.

Siden vi ble opplyst allerede fra barneskolen fikk vi også høre dette senere. Så gjennom hele min skolegang vil jeg påstå at jeg har lært hvordan man skal være kildekritisk. Men, som alle andre; er jeg for opprømt og engasjert/opprørt over hva jeg leser så kan det hende jeg må sjekke kildene flere ganger før jeg ser at det kan være noe oppspinn. Man ser alltid eksempler på folk på Facebook som ikke har vært kildekritiske nok, og bare deler alt de ser.

Et eksempel mange har falt ukritiske for er http://www.5080.no/, som er et mediehus som skriver humoristiske nyheter på bakgrunn av Dagbladets saker. Ved første øyekast kan disse nyhetene virke helt som vanlige, bortsett fra at de har en god dose ironi gjemt, noe folk ikke alltid skjønner.

Screenshot av mediehuset 5080 sin forside, 12. 05. 2014

Vi må alltid tenke over hva vi leser, sier og gjør på nett. Og ellers for den saks skyld, men særlig på nett da det blir lagret vanvittig mye info om alt vi gjør.

Tenk deg alltid om to ganger, helst tre. Er det virkelig nødvendig at du gir fra deg denne informasjonen?

Som Hannemyr skriver så ble Internett opprinnelig konstruert som et forskernettverk. Sikkerhet var aldri en prioritert del av designen. I stedet ble nettet utviklet med tanke på samarbeid, utveksling av informasjon og effektiv deling og fordeling av ressurser (s. 86)

Legg igjen en kommentar

