Lek & lær!

Gamification er metoder fra spill som blir brukt i andre sammenhenger for å «piffe de litt opp». Det som ellers ville være en kjedelig opplevelse kan bli gøy ved bruk av en spillmetode. Teknikken er ment får å motivere, oppmuntre og engasjere oss brukere i ting vi ellers finner kjedelige og trøttende.

Når jeg gikk i sjuende klasse på barneskolen husker jeg at vi hadde en slags liten overflate, ca. 5 cm i bredde og ca. 15 i høyde, den var gul med rød tråd der vi skulle tre en tråd gjennom noen huller (klarte dessverre ikke å oppdrive noen bilder av denne). På flaten var det forskjellige tall som utgjorde svar i de forskjellige gangetabellene. Jeg husker dette var et lyspunkt i den ellers vanvittig kjedelig mattetimen, for da slapp vi å kikke i boka. For meg som begynte å få et turbulent forhold til matematikken så var dette helt topp. Så metoden med gamification må jeg si har noe for seg.

Gamification er ikke noe nytt som er kommet nå, blant annet mange lærere har stått på i årevis for at denne metoden skal bli mer bruk i skolesammenheng. Noen elever har ikke like lett for å lære som andre, og går fort lei. Da er det perfekt å kunne avbalansere det med litt lek samtidig som man lærer. Denne artikkelen er vel og merke fra 2006, men den er fortsatt relevant, og viser når VG inviterte kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) til å møte Barnevakten, og prøve noen av spillene de ville ha inn i skolehverdagen til barn. Noen av spillene de spilte var Buzz, noe som jeg personlig kan stå god for å si at er kjempekult! Min musikkunnskap har mye grunnlag her…

Dette var en klar favoritt hjemme hos meg når vi hadde familiebesøk av søskenbarn o.l. Bildet er hentet fra: http://www.9lives.be/files/images/packshots/large/2859-2.jpg

Jeg husker også at når jeg var enda yngre så hadde jeg et «Lek&Lær»-spill til data. *mimre mimre*

Spill er en icebreaker hos mange, og en motivasjon til å lære på en annerledes måte. Som nevnt perfekt hos barn, men kanskje også hos voksne som begynner å bli lei av hverdagen? Se bare her.

Selv om gamification er vel og bra, og en trend som stadig vokser så er jeg ikke helt klar til å se den overalt. For eksempel her synes jeg det er noe som skurrer… Det kan hende det bare er meg, men jeg synes ikke det passer seg.

Lyst til å vite mer om/se eksempler på gamification? Sjekk ut disse linkene:

 

A-M

Legg igjen en kommentar

